anoukvdh.reismee.nl

Hostels, bezoekers en brandalarmen

Hallo lieve allemaal!

Ik zal beginnen met heel erg goed nieuws, ik heb beide papers gehaald! En omdat ik de vorige keer eigenlijk aan mijn papers moest werken en een verhaaltje ging schrijven, hoop ik dat die magie twee keer werkt. Ik heb nu namelijk mijn take home exam van het psychologievak (lees human resourse management vak) binnen. Dit is overigens de grootste grap wat ik ooit heb gezien dat ze dit een examen noemen... Het is een casus, gekopieerd uit een tekstboek, helaas niet het mijne, waar zelfs de vragen niet zelf voor zijn bedacht.Nu moet ik alleen oppassen dat ik het niet onderschat natuurlijk. ‘

Na mijn laatste verhaal zijn er natuurlijk nog echt 101 dingen gebeurt, ik denk zelfs wel meer. Eerst nog even terugkomen op ‘het gesticht’, ik ben er namelijk achter wat het vervelende lachen is! Het is een zwerver/alcoholist die bij mij achter zit. Heel erg vervelend. Nu weer terug naar de dingen waarover ik moet schrijven haha. Ik heb namelijk de grote St-Petersburg trip gehad, pap, mam en Jenny zijn langsgekomen en Lotte is afgelopen weekend hier geweest. Ik zal het proberen een beetje kort te houden, maar jullie kennen me, dus bereid je maar voor op een lang verhaal met heel erg veel nutteloze details. Jullie zijn gewaarschuwd.

De St-Petersburg trip begon met Stockholm, we kwamen hier om 22.00 aan (iets later eigenlijk, de trein had natuurlijk vertraging) en vonden ons hostel gelukkig in één keer. Zo ‘gelukkig’ bleek ons hostel niet te zijn, één drama, ik heb me nog nooit ergens zo onveilig gevoeld. En dan kun je nagaan dat ik in India ben geweest. Het verhaal vertel ik nog wel aan de gene die het willen horen de enige boodschap die op dit moment relevant is: ga NOOIT in een hostel in Stockholm, echt. (Op de trip waren namelijk nog anderen die in een andere hostels hebben gezeten en die ook blij waren dat ze het overleefd hadden). We zijn toen Stockholm ingegaan en Stockholm is echt een waanzinnig mooie stad, prachtige gebouwen en vooral de oude stad was heel erg leuk. Het enige wat ik jammer vond was dat ik van Stockholm eigenlijk het meeste had verwacht, terwijl Stockholm het minste indruk op me heeft gemaakt. Dit kan natuurlijk komen door de negatieve ervaringen bij het hostel, maar de sfeer in de stad is gewoon niet hetzelfde als in de andere Scandinavische steden. Qua gebouwen en bezienswaardigheden dus zeker het mooist, qua sfeer en gezelligheid mwah.

Dan Helsinki! Helsinki vond ik echt heel erg speciaal. Helsinki heeft de sfeer wel! We hebben daar een rondleiding gekregen van een lokale gids, een meisje van mijn leeftijd en zij was echt heel erg leuk en grappig. Finnen blijken altijd een sauna in huis te hebben, zelfs in de kleine appartementjes. Best bijzonder als je het mij vraagt! Wat heel erg bijzonder was wat ik heb gezien, staat ook bij de foto’s is de kerk in een rots. Het was de bedoeling dat bij de rots een kerk zou komen en architecten konden hun ontwerp opsturen en het beste zou winnen. Twee broers hadden besloten dat ze de rots wilden gebruiken voor de kerk en dan met explosieven een gat in de kerk maken en daar dan verder niets aan doen, maar dat als kerk gebruiken. Zij hebben de wedstrijd gewonnen en ze mochten de kerk bouwen en het is echt heel erg bijzonder geworden. De stenen die ze hebben opgeblazen hebben ze nog gebruikt en daarboven is een dak van koper met 24 meter doorsnede, heel erg mooi.

Toen naar St-Petersburg. We moesten heel erg lang wachten voordat we op de ferry konden en de cabins in al onze ferry’s waren echt ongelofelijk klein. 9m2 waar je dan sliep met 4 personen. Gelukkig zat ik met 3 vriendinnen in de cabins. Op deze ferry was happy hour, cocktails 2 halen 1 betalen, hier zaten wij dus ook allemaal netjes met alle erasmusstudenten haha. Toen we in St-Petersburg aankwamen duurden het weer heel erg lang voordat we allemaal door de douane waren, we waren met een groep van 78.. Uiteindelijk konden we dus naar de bus en hadden we een bustour van vijf uur. Voordat we in de stad kwamen we door de voorsteden van St-Petersburg. Dit was denk ik even goed voor iedereen, daar besefte ik me echt dat de geschiedenis van Rusland een hele impact nog steeds op het dagelijks leven van de Russen heeft. Maar toen we in de stad aankwamen, wow, wat een ongelofelijke stad. We hadden telkens stops zodat we foto’s konden maken, of konden lunchen, dus vijf uur leek helemaal geen vijf uur. Bij een foto stop zagen we een bruidspaar die foto’s aan het maken was. Wij wilden netjes achter de fotograaf langs lopen zodat we ze niet zouden storen, maar toen we er bijna waren vloog ons opeens een gouden zakje met iets breekbaars om het hoofd tegen de muur aan. Waarschijnlijk een Russische traditie, maar ze hadden ons best even mogen waarschuwen!! In de stad lijkt bijna elk gebouw een verhaal te hebben echt zo ontzettend mooi. Verder ben ik ook in het Hermitage museum geweest en in het St Catherine’s palace, maar als ik daarover ga vertellen ben ik over een uur nog niet klaar. Zo mooi. Echt ongelofelijk, de verhalen komen trouwens wel bij terugkomst!

Het laatste wat ik nog over de reis wil vertellen is de limousine tour, wat een ervaring. We zijn met vier limo’s ’s avonds door de stad gaan crossen mét de nodige champagne en andere alcohol natuurlijk. Ook hier hadden we weer foto stops. Daarbij was onze gids ook heel relax, we mochten ook gewoon drinken van haar op straat, terwijl we later hoorden dat dit echt streng verboden is. Gelukkig is alles goed gegaan! Onze eindbestemming was een club. Heel erg leuk, ik heb hier het lekkerste drankje ooit gehad: ‘Jam Jar’. Het werd ook echt in een jampotje met een papieren zak en een jute touwtje erom gemaakt. Het was ook echt een hele leuke avond! De rest van de vele verhalen over deze trip vertel ik allemaal als ik terug ben!

En direct naar mijn trip kwam bezoek uit Venlo! Pap, mam en Jenny zijn naar Oslo gekomen en ik denk dat ik wel mag zeggen, verliefd op de stad geworden. Het was echt heel erg leuk om ze weer te zien en we hebben echt geweldige dagen gehad samen. Het was toen ook echt prachtig weer, iets waar Lotte helaas iets minder geluk mee had! We zijn naar een balletvoorstelling in het operahuis geweest en dat was echt heel erg leuk en bijzonder. Verder natuurlijk de bezienswaardigheden en musea, maar vooral gezellig gekaart, gegeten en bijgepraat! Ook met Lotte was dit ongeveer het programma, alleen dan niet gekaart maar wel naar een Halloweenfeestje geweest! Maar ook dit was echt een super leuk weekend.

Maar, het was niet alleen leuk haha, het was ook, zacht uitgedrukt, bijzonder. Om 07:45 op zondagochtend ging er opeens een hele vervelende harde wekker af… Dus ik dacht: ahgr Lotte zet die wekker uit, maar Lotte vroeg: is dit het brandalarm? Ik nog niet helemaal wakker en geïrriteerd door het harde geluid draaide me gewoon fijn om en probeerde verder te slapen, wat overigens onmogelijk was. Toen zei Lotte nogmaals: Anouk dit is het brandalarm. Maar ik dacht dat het wel een oefening zou zijn haha, ik ken mijn huis en niemand is zo vroeg op om brand te veroorzaken maar ik ging toch maar op de gang kijken. Mijn huisgenootjes liepen allemaal in de pyjama met een jas op weg naar buiten en het was nu helemaal duidelijk dat dit toch ECHT het brandalarm was dus met wat gezonde tegenzin wij ook maar naar buiten. Stonden we daar dan, mijn hele blok stond buiten, iedereen dacht dat ze toch niet zó gemeen konden zijn om op zondagochtend, de dag naar Halloween, om 07:45 een brandoefening te doen. Maar jawel hoor, daar kwam de brandweer, alles stopte, en we gingen maar weer naar binnen.

Nou, dat was het einde van dit verhaal eigenlijk wel haha. Er zijn nog zoveel verhalen, maar dat wil ik jullie niet aandoen! Ik ga nu gauw lezen, want ben hier ondertussen alweer veel te veel tijd aan kwijt.

Veel liefs,

Anouk

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!